Tanácskozás az Inter- és multikulturális nevelésről
Pedagógusok és tanárjelöltek számára mindenképpen érdekes és aktuális eseménynek ígérkezik a szombati nyitott szakmai találkozó. Az egyetem konferenciatermében (B épület) kerül megrendezésre a tanácskozás, aminek témáit és részletes programját itt olvashatják a kedves kollégák és érdeklődők.
Kérünk, hogy részvételi szándékodról mielőbb értesítsd Dr. Poór Zoltánt, a Neveléstudományi Szakbizottság elnökét, a következő e-mail címek valamelyikén: etdt@almos.uni-pannon.hu; veab-nevtud@freemail.hu Köszönjük. 10:00 – 10:40 Drs. Bandiné Liszt Amália Az iskolai élet hazánkban és Németországban "Az interkulturális tanulás fázisai alapján felépített projekt a két ország iskolai szokásait dolgozza fel a tanulók saját élményei és kutatómunkája alapján. A prezentáció feleleveníti a projekt lépéseit, a teljes interkulturális tanulási folyamatot. A projektzáró prezentációs tanóra módszertana, óravázlata, a tanulói segédanyagok és a projekttermékek is bemutatásra kerülnek. 10:40 – 11:10 Dr. Torgyik Judit (PhD) Kulturális sokszínűség az oktatásügyben itthon és Európában Az iskola kicsinyített társadalom, a társadalmi változások megjelennek az oktatásügyben, leképeződnek a tantermekben, a pedagógusok mindennapi munkája során. A kulturális sokféleség másként jelentkezik Nyugat-Európában és másként hazánkban. Az előadó képet ad majd a nyugati és a hazai vonatkozásokról, különösen néhány hazai jó gyakorlat példáján keresztül mutatja be a változások és a fejlesztések folyamatát. 11:10 – 11:40 Drs. Illésfalvi Iván Kulturális identitásszűrők az oktatás és nevelés kontextusában A multikulturális nevelés egyik alapvető feltétele a saját kultúránk megismerése. Ezt bármely más kultúra tanulmányozása is segítheti. A nyelvoktatásban a célnyelvi területek kultúrája alapvető feldolgozandó anyag. Az szépirodalom felhasználása a nyelvórán szintén fontos eleme a kortárs nyelvtanításnak. A jelen elmélet irodalmi művek felhasználásával célozza meg a tanulók kultúratudatos és logikus gondolkodásának fejlesztését. A felhasznált példák egy angol nyelvű gyarmati kultúra műveiből valók. 12:00 – 12:30 Drs. Tusa Cecília Interkulturális szemlélet a szaknyelvoktatásban A Pannon Egyetemen kialakított és alkalmazott modell tapasztalatai Az egyre erősödő, határokon átívelő gazdasági kapcsolatok nem csak Európában, de világszerte megkövetelik, hogy szereplői ne csak a hétköznapi, vagy szakmai verbális kommunikáció szintjén tudjanak egymással kapcsolatot teremteni, hanem szemléletükkel, üzletfeleik és partnereik kulturális háttere iránti nyitottságukkal is elősegítsék közös céljaik és terveik megvalósulását. A felsőoktatás új feladatot kapott az elmúlt években, hisz egyre nagyobb az igény a szaknyelvek iránt. A tíz évvel ezelőtt még jól-rosszul végzett, főként tankönyvek életidegen betanulására épülő nyelvoktatást felváltotta a kommunikációorientált megközelítés, ám még ez sem elég akár a mindennapi, akár a nemzetközi üzleti életben való sikeres boldoguláshoz. Ehhez kultúraközvetítés is szükséges. Ez a szemlélet társult ahhoz a modellhez, amely a gyakorlatorientált, vállalati szférához közeledni igyekvő nyelvoktatást tűzte ki célul egy kísérleti modellben a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karán. Az előadás azt hivatott bemutatni, hogy miként képzelték el és valósították meg mindezt a PE-GTK nyelvtanár oktatói. 12:30 – 13:00 Dr. Golubeva Irina (PhD) Az interkulturalitás szerepe a katonai feladatok ellátására irányuló idegen nyelvi felkészítés során az interkulturalitás nagyon fontos eleme a katonák felkészítésének. Globalizálódó világunkban a kultúraközi kommunikációs kompetencia minden olyan szakember számára fontos, aki nemzetközi kontextusban dolgozik. Ez alól a honvédség állománya sem képez kivételt. Egy olyan, a célnak megfelelő nyelvi képzés, amelynek szerves része az interkulturális kompetencia fejlesztése, olyan ismeretekkel és készségekkel vértezi fel a hallgatókat, amelyek a mások jobb megértéséhez szükségesek, hozzájárulnak a félreértések elkerüléséhez és még a konfliktusok kezelését is elősegítik." Az MTA-VEAB Neveléstudományi Szakbizottságának Általános és Alkalmazott Pedagógiai Munkabizottsága
Szerző: